Haastattelussa:

Pertti Jarla
Kuva Kristian Häkkinen

Pertti Jarla

sarjakuvataiteilija

Teksti Henri Häkkinen

Haastattelut.com taklasi haastatteluun Pertti Jarlan, miehen Fingerporin edestä ja takaa. Pertti Jarla, tuo homonymian ja groteskin realismin mestari saa vastaansa laatimamme väljät ja asiayhteyteen sopimattomat kysymykset. Kiitos: Kati, Tapsa ja Ravintola Kultapalmu.

Lämmitellään hiukan alkuun

1. Terve Pertti! Miten runosuoni pulppuaa? Vetääkö viemäri?
- Tällä hetkellä ideakloaakkini tarjoaa mukavan tasaisesti idea-mykyjään.

2. Syntyykö ihminen kieroksi vai kasvetaanko siihen?
- Uskon että ihminen kasvaa kieroksi. Yhteisön, etenkin uskonnollisen yhteisön, eheyttävä toiminta voi kuitenkin merkittävästi pahentaa sitä. Itse kasvoin melko seesteisessä maalaisympäristössä. Saattoi poimia pensaista omia herneitä, vadelmia yms. Samalla tuli kehiteltyä omia fantasiamaailmoja ja tarinoita, joille Fingerpori on suoraa jatkoa.

3. Paljon maksaa Skepsis-yhdistyksen jäsenyys vuodessa?
- Skepsis-jäsenyys on kaltaiselleni täysi-ikäiselle muistaakseni 25 euroa. Sielulle tapahtuvan vahingon hintaa on vaikea arvioida.

4. Taidekoulujen ovet eivät auenneet, vaikka monena vuotena yritit. Klassinen Drop out -tarina. Halusi näyttää vain kasvoi?
- Epäonnistuneet pääsykokeet johtivat lähinnä velttoiluun. Kävin muutamaa työttömille nuorille tarkoitettua Helsingin kaupungin työpaja-tyyppistä kurssia. Teatteria, animaatiota. Onneksi 1996 osui silmään Sarasvuon putiikin rekryilmoitus.

5. Minkälaiset muistot sinulle jäi Jari Sarasvuon valmennusyritys Trainers Housesta? Piirsit koulutustapahtumien aikana sarjakuvia käsiteltävistä aiheista?
- Trainers House löysi lähes päivittäin tarvetta pilakuva-tyyppisille piirroksilleni. Tein livenä koulutustapahtumista sarjakuvia, tein oppikirjojen kuvituksia ym. Se oli jälkeenpäin ajatellen oikein hyvää piirustus- ja ideointiharjoitusta. Piirtäjiä kyllä riittää, joten uskon että he löytävät tilalleni uuden. Täytyy sanoa että Trainers ja muut yritykset toimivat oikein tehokkaasti eikä kukaan saanut itkuraivareita. Siinä olisi esimerkiksi teatteriryhmillä mielestäni opittavaa.

6. Mitä tilaustöitä olet tehnyt poliisille? Putkien testausta?
- Piirsin muutaman vuoden ajan strippisarjaa Poliisi-lehteen, kunnes keskityin Fingerporiin. Hyvin sujui yhteistyö, mutta sen jälkeen heillä oli vaikeaa löytää toista piirtäjää. Olisi luullu, että heillä jos keillä on siihen resurssit.

7. Nuorempana kuuluit Hämähäkkimies-kerhoon. Keräsitkö koskaan sarjakuvia tosimielessä? Löytyykö keräilyharvinaisuuksia esim. Hämähäkkimiehen ensimmäistä vuosikertaa vuodelta 1980? Ihmenelosia tai Ryhmä-X -lehteä? Minulta löytyy!
- En ole ikinä ollut totinen sarjakuvan keräilijä, enkä aikoinaan tajunnut säästää Non Stoppeja tahi ensimmäisten vuosien Hämiksiä. 1980 ja 1981 Hämähäkkimiehet on nyt onneksi julkaistu yksissä kansissa.

8. Onko sinulla sisäpiirin tietoa mitä tapahtui muille Pahkasikaan piirtäneille taiteilijoille (Jouko Nuora, Sampo Asikainen, Heikki-Pekka Miettinen, Hannu Pyykkönen, Timo Mäkelä, Jyrki Kivimäki, Ave Koskela ,Ari Pirttisalo, Jussi Tuomola)?
- Aika moni kadonneeksi luulemani Pahkispiirtäjä on nyttemmin tullut esiin ja aktivoitunut. Hemmo Paskiainen ilmestyy säännöllisesti albumimuodossa, Jouko Nuora porskuttaa, mystisen Jussi Tuomolan nykykuulumisia voin vain arvailla.

9. Miten tyylisi on kehittynyt omista Pahkasika-vuosistasi? Onko tyylisi jalostunut vihdoin valmiiksi Fingerporin osalta?
- On jännää katsoa Pahkis-juttujaan, jotkut kuvat on piirretty huolella mutta tekstaus on lähes lukukelvotonta. Fingerporia tulee nykyisin piirrettyä vähän alkuaikoja yksityiskohtaisemmin, tyyli voi taas muuttua lähivuosina. Mitään valmista tyyliä ei ole, on vain jatkuva muutostila.

Lisätään löylyä

10. Nykypäivän Fingerporissa on 3 600 asukasta. Fingerporin ensimmäinen nimi viittasi itäsaksalaisuuteen (Karl-Barks Stadt). Mistä uusi nimi Fingerpori?
- Karl-Barks-Stadt on vaikeasti lausuttava ja jopa kirjoitettava nimi, Helsingin Sanomat halusi helpomman. Fingerpori oli toimivin mieleen tullut nimi, muistuttaa vähän paikannimeä Pori-päätteineen.

11. Maanantai 5.2.2007 oli varmasti sinulle suuri päivä. Silloin piirtämäsi sarjakuva Fingerpori ilmestyi ensimmäistä kertaa Helsingin Sanomissa. Millä sanalla kuvailisit tätä päivää?
- Oli hyvin kiinnostavaa ja outoa nähdä omaa piirrosjälkeään Hesarin sivuilla Masien ja muiden seassa. Googlasin ahkerasti Fingerporia nähdäkseni yleisön reaktioita, ekat palautteet olivat muistaakseni aika positiivisia. Epätodellinen tilanne kaiken kaikkiaan.

12. Missä menee raja, jos tabujen rikkominen perustellaan sillä, että aina on mahdollisuus olla lukematta sarjakuvaa. Onko muun median tarjoama siedätyshoito ainut keino päästä nauttimaan täysin kassein Fingerporista?
- Olen itseasiassa sitä mieltä, että päivälehden sivuilla ei pidä julkaista ihan mitä tahansa. Itse piirrän mitä mieleen tulee, lähinnä vältän sukuelimien ja verisen väkivallan piirtämistä. Uskon että lehtien toimitus osaa jättää pois liian törkeät stripit jos oma harkintani on pettänyt. Heillä on siihen täysi oikeus. Uskon että televisio on paaduttanut yleisöä aika lailla, etenkin mitä seksistä puhumiseen tulee.

13. Nykyäänhän tuo provosoiva käsittelytapa ei enää aiheuta keskivertolukijassa niin paljon sydämentykytyksiä kuin vaikkapa 15 vuotta sitten?
- 15 vuotta sitten moni Fingerporin juttu olisi juuttunut sensuuriin. Muun muassa Viivi ja Wagner on vienyt strippisivua aikuisempaan suuntaan.

14. Ilman Pekka Siitoimen kaltaisia hahmoja Natsi-huumoriasi olisi ehkä vaikeampi sulattaa. Siitoin on omilla törttöilyillään avannut latua huumorillesi?
- On sanottu, että Pekka Siitoin teki merkittävää fasismin vastaista työtä Suomessa. Ehkä nämä jutut eivät ole niin vaikeita Suomessa, jossa ei missään vaiheessa ihan täysin rinnoin natsahdettu. Aseveljiähän oltiin vain.

15. Vallitsevat stereotypiat varmasti helpottavat hahmojen luomista?
- Stereotypiat ovat kiinnostavan syväänjuurtuneita, esimerkiksi rivosuinen nainen on lihava. Yritän välillä tietoisesti rikkoa niitä, taannoin meinasin tehdä taivaaseen päätyvästä muslimitaistelijasta itsemurhapommittajan mutta muutin hänet sitten univormupukuiseksi rintamasotilaaksi.

16. Mihin kokoon työstät originaalit ja miten työvaiheet etenevät?
- Piirrän A4-paperille melko pieneen kokoon, lähes samaan kuin jossa juttuni julkaistaan. Käytän parin euron tussia ja halpaa printteripaperia, skannaan piirrokset koneelle, jossa saatan lisätä harmaata rasteria ja siistin töhryjä.

17. Onko mielestäsi kuvallinen huumori vaikeampaa kuin sanallinen?
- Ainakin minulle on paljon helpompi keksiä kieleen keksivä vitsi kuin visuaalinen. Ehkä kaikkein vaikeimmalta tuntuu kehittää henkilöiden välisiin suhteisiin ja tilanteisiin perustuvia juttuja, ne vaativat hahmojen tuntemusta ja monimutkaisten kokonaisuuksien miettimistä.

18. Oletko kokenut korrektiuden painetta sarjakuvan avulla saamasi sananvallan suhteen?
- Minua on sensuroitu todella vähän, ja uskoisin että mieleeni tulevat jutut ovat loppujen lopuksi suhteellisen kilttejä. Lähinnä on paineita tehdä riittävän hyviä juttuja, koska lukijat kommentoivat niitä lähes päivittäin.

Vielä hiukan lisää...

19. Fingerporista on alkanut vähitellen ilmestyä myös oheistuotteita, joihin kauppaketjut eivät ole uskaltaneet tarttua arveluttavan huumorin takia. Onko esimerkkejä?
- Vaikka ostajat varmaan haluaisivat ronskeilla kuvituksilla varustettuja tuotteita, joidenkin kauppojen sisäänostajat ovat varovaisia. Esimerkiksi Hitler-aiheet eivät mene läpi.

20. Fingerpori on saanut myös nimikko-lageroluen (Fingerpori III (4,7 %)). Panijana Tamperelainen Panimoravintola Plevna. Miten tämä prosessi eteni?
- Plevnan olut syntyi Plevnaan järjestetyn Fingerpori Jazz -musiikkitapahtuman kylkiäiseksi. Muistaakseni.

21. Fingerporin Tarun mukaan kaupungin perustivat viikingit, jotka eivät päässeet palaamaan kotiinsa, koska merihirviö söi heidän laivansa?
- Muun muassa tämä merihirviöepisodi on vielä tarkemmin käsittelemättä, kuten myös ajallisesti talvisodan kanssa päällekkäin osunut marsilaisten hyökkäys. Paljon on kertomatta.

22. Fingerporissa historia ja nykyaika kulkevat limittäin. Eräässä stripissä Hitler ihailee Wagneria (Viivi ja Wagner). Hauska ajallinen yhteentörmäys.
- Fingerporin nykyhetkikin on täysin määrittelemätön, näyttää 1970-luvun lopulta, toisaalta on kännyköitä. Jeesus on ristiinnaulittu ja oleskelee ajoittain taivaassa, ajoittain Fingerporissa. Ajoitus on itsellenikin epäselvä.

23. Fingerporista löytyy stadion, yliopisto, katedraali, uusi oopperatalo… Kaupungintalon on suunnitellut Albert Speer. Löytyykö Fingerporista Alvar aallon kädenjälkeä?
- Joku Aallon kuutiotalo on varmasti Fingerporissa, pitääpä piirtää sellainen. Se voisi olla esimerkiksi kuutio jossa on joka särmässä neliönmuotoinen ikkuna.

24. Mitä Fingerporiin rakennetaan seuraavaksi ja kuka rakennuksen pääsee suunnittelemaan?
- Ks. Edellinen. Myös epäonnistunut väestönsuoja voisi olla kiinnostava, tai telakka joka sijaitsee valtavassa hallissa jossa on pikkuruinen ovi.

25. Asuuko Fingerporissa muita sarjakuvasankareita Mustanaamion, Hämähäkkimiehen, Teräsmiehen ja Batmanin ohella?
- Fingerporissa on nähty myös Mikki Hiiri, Aku ja Iines vähän muuttuneissa asuissa, poliisimestari Sisu, Pelle Peloton. Kerran piirsin Fingerpori-stripin, josta oli poistettu Karvinen.

26. Heimo Vesan lapsuus kului merimiesopistossa, maalaistalon isännän ja emännän poikana. Nykyään Heimo on naimisissa Irma Kääriäisen kanssa ja heillä on Eikka-poika. Heimo Vesa on Fingerporin tiedekeskuksen (Fingerlpoli) tutkija ja virallinen edustaja. Mikä hän on koulutukseltaan?
- Heimo Vesa on käynyt merimiesopistoa, valmistumisesta en tiedä. Tätä ennen hän oli maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa, josta joutui avaruuteen ja söi Laika-koiran jäännökset.

27. Jos Heimo Vesa mielletään alter egoksesi, se estää hahmon vapaan toilailun?
- Heimo ei tosiaankaan ole alter egoni yksi yhteen, hänhän on teknisesti monitaitoinen insinööri ja matkustelee ympäri maailmaa. Olisi hullua sitoa hänet persoonaani, lähinnä hänellä on saman näköinen kämppä ja kissa.

28. Mikä on synnyinkuntasi Uusikylän ja Fingerporin merkittävin ero?
- Fingerpori ei koomisuudestaan huolimatta voi huonosti, väkeä riittää ja kaupungilla on oma avaruusohjelmakin. Uusikylä on hiljentynyt pahasti 1970-luvusta.

Lopuksi

29. Ideaköyhällä ei ole varaa olla häveliäs. Korrektiuden rajoja kokeilet mm. Käsikirjan (Käsikirja - tee-se-itse-opas miehille, Roman Schatz/ Pertti Jarla, 2010, WSOY) Flesh And Death -stripissä?
- Mukaelma Teemu Mäen kissantappovideosta on ollut mielessäni jo kauan, sijoitin sen Käsikirjaan koska lopussa masturboidaan. Aina löytyy käyttö ideoille, lopulta.

30. Löytyykö vessan, sauvakävelyn ja Pirkka-lehden ohella muita inspiraationlähteitä?
- Television reality-sarjoissa ja muussa fiktiossa on paljon tilanteita joista voi saada strippi-ideoita jos katsoo sillä silmällä. Strippi, jossa poliisi sanoo norkoilevalle teinille “pitänee soittaa vanhemmille”, ja hälyttää omat vanhempansa, syntyi kun katsoin Poliisit-sarjaa.

31. Voiko Käsikirjan olemassaolosta syyttää molempia herroja Schatz/Jarla tasapuolisesti?
- Käsikirja on alunperin Roman Schatzin projekti, johon minun piti tehdä lähinnä kansi. Se tuli kuitenkin tehtyä sitten aika lailla saumattomassa yhteistyössä, josta on vaikea sanoa mikä vitsi on kumpaisen ideoima.

32. Koska julkaiset vakavamman sarjakuva-albumin ja keskityt kokonaisen tarinan kertomiseen?
- Oma vakava sarjakuva on tekeillä, mutta ei etene. Toivon mukaan ensi vuonna pääsen eroon eri tahoille luvatuista tilausprojekteista, niistä irtautuminen on vienyt jo kolme vuotta.

Lopuksi voimme vielä ottaa tukea ajatuksesta, että oman käden oikeuden edessä olemme kaikki samanarvoisia! Kiitos haastattelusta Pertti!
- Jos kaikki turvaudumme oman käden oikeuteen, olemme kohta kaikki sokeita. Mutta kiitosta vaan teillekin.